Guy Fixsen over 'Loveless' van My Bloody Valentine
Leg de intro’s van Isn’t Anything en Loveless van My Bloody Valentine naast elkaar en je gelooft je oren niet. Het lijken twee albums van twee verschillende bands uit twee verschillende werelden. Een rollende percussiestorm domineert vanaf de eerste noot “Soft As Snow (But Warm Inside)”. “Only Shallow” begint met enkele weggemoffelde beats die nauwelijks een paar seconden duren. De ritmetandem O’Coisoig en Googe lijkt grotendeels afwezig. Ceremoniemeester Kevin Shields gooide voor Loveless het roer helemaal om. In de plaats van zelfgeproduceerde rauwheid kwam een veel preciezer en gesofisticeerder geluid. Circa 16 geluidstechnici en producers werkten aan het album. Guy Fixsen (Pixies, Breeders, Moonshake, Laika,…) is de producer met de langste staat van dienst. Anderhalf jaar hielp hij sleutelen aan de ongeëvenaarde sound van het unieke album. Een ijl perfectionisme dat tot nu toe nog niet geëvenaard werd.
Hoe raakte je betrokken bij de opnames van het Loveless album?
Guy Fixsen: “In die tijd was ik een piepjonge producer die ingehuurd werd als geluidsingenieur in de Protocol studio’s in Highbury. Kevin was op zoek naar een studio met een matig prijsbudget. Hij kwam eens langs om de boel te bekijken. Hij had toen al bijna alle studio’s bezocht. De plaats beviel hem en hij besliste om het met ons uit te proberen. Op andere plaatsen had hij de meest afschuwelijke problemen ervaren om Loveless van de grond te krijgen, zowel technisch gezien als qua personeel. We kwamen uiteindelijk zo goed overeen dat hij besliste om onze studio te gebruiken. De band voelde zich er comfortabel. Ik was toen al een grote fan van MBV. Het hielp waarschijnlijk ook dat ik al mijn geluidstechnische kennis stak in de productie van dat album. Ze zijn er uiteindelijk een volle 16 maanden gebleven.”
Welke technische problemen ervoeren jullie bij de opnames van het album?
Fixsen: “Kevin had al enkele basistracks opgenomen, gewoon wat gitaar en akoestische drumtracks. De meeste van die opnames werden echter niet gebruikt voor Loveless. De technische problemen waren zo veelvuldig en gevarieerd. Een ganse waslijst van kleine onvolmaaktheden waar andere muzikanten niet over zouden vallen in zo’n geperfectioneerde studio-omgeving. Kevin was echter niet als de anderen! Hij wilde dat de plaat perfect zou klinken zoals hij ze voor ogen had.”
Je hebt het over een studio met een redelijk prijsbudget maar volgens de urban legend bracht Kevin Alan McGee op de rand van het bankroet door de enorme kost van dit album?
Fixsen:“De studio kostte ongeveer £300 per dag. Dat is redelijk goedkoop als je het vergelijkt met het gemiddeld budget om een album te produceren. Het is een mythe om te beweren dat MBV Creation op de rand van de afgrond bracht. Eigenlijk spendeerden ze niet eens zoveel geld en Loveless bracht zijn geld ruimschoots terug op. Wat geeft het ook? Een groep als Primal Scream neemt op in zeer dure studio’s, betaalt voor grote producers en orkesten. Bands als Primal Scream vormden toen het echte probleem voor het label.”
Hoe was de stemming in de studio tijdens de opnames?
Fixsen:“Het was een lange tijdspanne die uiteindelijk een jaar en half aansleepte. De atmosfeer wisselde nogal van dag tot dag. Er was altijd genoeg tijd over voor lange en intense gesprekken over alle mogelijke gespreksonderwerpen. We keken veel tv. Als de zaken niet zo vlot verliepen, werd de sfeer wel eens gespannen. Maar al bij al was het een heel vruchtbare en creatieve periode.”
Wat is je favoriete nummer op Loveless?
Fixsen:“Mijn favoriete nummer was altijd “To Here Knows When”. Eerst en vooral omdat het zo’n vreemd en mooi nummer is. Ik hoorde nooit een beter voorbeeld van pop in combinatie met experimentele vernieuwing. Maar het was ook een heel speciale tijd voor mij. We begonnen te werken aan het nummer op mijn 22ste verjaardag en besteedden de ganse volgende week aan de opnames van een klein stukje percussie. Dat waren maar twee beats die geloopt werden doorheen het volledige nummer. Dat kon een hel geweest zijn voor me. Maar ik vond het fascinerend om zo diep te gaan voor zo’n klein element.”
Je werkte anderhalf jaar met Kevin. Je leerde hem dus heel goed kennen. Wat soort personage is hij? Klikte het ook op persoonlijk niveau? Zie je of hoor je nog van hem?
Fixsen: “Kevin als persoon is zeer moeilijk te omschrijven. Hij is een zeer beminnelijke persoon. Hoog intelligent. Zeer intens. We hadden gesprekken over de vreemdste zaken die soms duurden tot een gat in de nacht. Ja, we kwamen altijd zeer goed overeen op persoonlijk vlak. Ik heb hem de laatste jaren niet meer zoveel gezien maar ik reisde ook de helft van de tijd rond.”
Geloof je dat jullie ooit terug zullen samenwerken?
Fixsen:“Ik hoop dat we ooit opnieuw samen zullen werken. Of het echt zal gebeuren, daar heeft iedereen het raden naar, maar het was altijd een privilege voor mij om met Kevin samen te kunnen werken. Of er een nieuw MBV album uitkomt? Daar heeft iedereen ook het raden naar. Alles hangt af van Kevin. Hij moet zijn toestemming geven. Er zijn al verschillende valse starts geweest. Ik denk echter dat het ooit wel zal gebeuren.”
Als ik je goed begrijp, is het ‘materiaal’ er wel, maar Kevin laat gewoon niet toe dat het uitgebracht wordt?
Fixsen:“Neen, eigenlijk bedoelde ik het meer op een psychologisch niveau. Ik geloof wel dat hij in al die tijd het equivalent van verschillende albums gemaakt heeft. Maar er is niks waar hij echt tevreden genoeg over is om het uit te brengen.
Wat betekent My Bloody Valentine voor jou persoonlijk? Toen en nu?
Fixsen:“MBV was de band van mijn late tienerjaren die het spel voor mij volledig volledig omdraaide. Zij deden me realiseren (sorry voor de pun!) dat muziek baanbrekend kan zijn voor de kunst en gevoelens kan reflecteren waarvan je niet eens wist dat ze in je zaten. Zij waren en blijven een enorme inspiratie.”
interview met producer Guy Fixsen binnenkort op www.enola.be
ep’s 1988-1991, remastered van My Bloody Valentine is uit op Sony Music
Isn’t anything, remastered van My Bloody Valentine is uit op Sony Music
Loveless, remastered van My Bloody Valentine is uit op Sony Music
No comments:
Post a Comment